
Anouk de Groot – online coördinator VROUW
“VROUW zit in mijn vezels”
Anouk de Groot, sinds twee jaar de onmisbare online coördinator VROUW, droomde vroeger al van magazines. Na haar stage bood haar hoofdredacteur haar meteen een baan aan als online redacteur. Twee jaar geleden solliciteerde ze voor de functie van online coördinator. “Ik kreeg te horen: ben je niet een beetje te jong? Ik heb me toen bewezen met een voorstel voor meer achtergrond en actualiteit. Dat is bij het eerste artikel zo goed gelukt, dat de data-analisten naar m’n baas liepen met ‘we weten niet wát er is gebeurd maar de cijfers zijn zo geweldig, vooral zo doorgaan.”
“In onze nieuwe social mediastrategie voor meer bereik voor VROUW, zorg ik voor een optimale wisselwerking tussen de glossy en VROUW online en het is lekker om daar de redactie in mee te krijgen. Ik bedenk graag nieuwe rubrieken. Ik weet wat de VROUW-lezeres wil weten, Ik vraag het gewoon. Op straat spreek ik veel vrouwen aan en ik scroll o.a. op Instagram. Van mijn moeder en haar vriendinnen wil ik ook horen wat er speelt. Ik schrijf graag mooie portretten en artikelen over onderwerpen die niet perse dicht bij mij staan. Bij voorkeur met een maatschappelijk tintje, zoals femicide, of gezondheidsonderwerpen waar niemand over wil praten. Vaginale verzakking is een van de best scorende artikelen geweest, ik wist niet eens dat het bestond! VROUW zit in mijn vezels.”
Creatief – verbindend – empathisch
Hoofdredacteur Marieke ’t Hart over Anouk: “Ze blinkt uit door een combinatie van journalistieke flair, inhoudelijke scherpte en een sterk gevoel voor wat vrouwen beweegt. Ze is onmisbaar, onder haar leiding bereiken we nu elke maand 1,3 miljoen mensen met de website telegraaf.nl/vrouw en 21 miljoen pageviews. Dankzij haar sterke redactionele visie en weten hoe ze onderwerpen moet kiezen die resoneren met de doelgroep van VROUW. Ze stuurt met flair haar team aan en met charme weet ze iedereen zover te krijgen dat ze nog nét een stapje harder gaan lopen. Anouk de Groot is niet zomaar een coördinator; ze is een verbindende kracht tussen inhoud, doelgroep en digitale strategie. Ze maakt VROUW niet alleen informatief, maar ook persoonlijk en krachtig.”
De jury over Anouk: “Bescheiden maar niet shy. Je kunt haar om een boodschap sturen en ze komt met iets geweldigs terug. Met veel inhoud en haar werk is zeer origineel. Razendknap, hoe ze in zo’n grote organisatie zo snel zo’n succesvolle social mediastrategie heeft doorgevoevrd. Anouk is journalistieke ambacht in een nieuw jasje.”
