2016 – Blendle

Blendle: briljant idee

Tijden veranderen en het vak ook. Na zestien jaar de oeuvreprijs aan personen of magazines toe te kennen, koos de jury voor een briljant idee in de zoektocht naar nieuwe online uitgeefconcepten. Blendle wint de Mercur d’Or/LOF-prijs voor magazines.

De toekenning kwam tot stand na een pittige en inspirerende discussie: is disrupter Blendle een zegen of en zorg voor ons vak? Bezien in het licht van de nieuwe ontwikkelingen, en zelfs lezend in een aantal inschrijfformulieren waarop Blendle al onderdeel is geworden van het marketingdenken, houd de jury het op een belangrijke ontwikkeling voor het vak. Het zoeken naar nieuwe verdienmodellen verdient de aandacht en een innovatie initiatief als Blendle is de eerste stap. Zeker nu Blendle steeds meer gezamenlijk met uitgevers optrekt en een verdere personalisering van het aanbod naar de doelgroep ontwikkelt.

❛Er is weinig mooiers dan een goed gemaakt tijdschrift. We proberen elke dag zoveel mogelijk goede eigenschappen van papieren media te laten voortbestaan op mobiele telefoons en computers.❜

Alexander Klöpping Blendle

Marten Blankesteijn, een van de oprichters van Blendle, weet nog hoe uitgevers op hun hoede waren toen hij 2,5 jaar geleden met Alexander Klöpping Blendle begon: ‘We wilden bijvoorbeeld gezamenlijke marketing doen, keken de kat uit de boom en waren angstig abonnees te verliezen. Ze lieten zelfs hun callcenters opzeggingen nabellen of het door Blendle kwam. We snappen die angst wel. Internet heeft uitgevers in het begin heel veel geld gekost. Dan sta je niet te trappelen voor een nieuw initiatief op internet. 99% Van de uitgevers is bij ons actief. Met sommige uitgevers doen we zelfs samen acties. Een interview met Sven Kramer voor het blad Helden is daar een goed voorbeeld van: door Helden gepromoot op hun eigen kanalen, wij op onze kanalen en we hebben samen een betaalde sponsoring op specifieke doelgroepen op Facebook. Met succes, het artikel is heel veel gekocht. Zulke gezamenlijke acties doen we steeds meer. Net zoals de Blendleknop nu steeds vaker wordt ingezet bij de titels zelf. Neem De Volkskrant, als je een belangrijk artikel wilt lezen kun je dat artikel kopen. Bij De Telegraaf moet je eerst een abonnement hebben of nemen voor je een premium artikel leest. Het artikel in Helden is een mooi voorbeeld, een ander is het laatste interview met Joost Zwagerman (HP/De Tijd), tienduizenden keren verkocht, dat was een flink bedrag. Inhoudelijke verhalen of een hele sexy photoshoot uit LINDA., we bedienen allerlei niches. De omzet in kranten en tijdschriften is ongeveer gelijk: tijdschriftartikelen zijn minder in aantal, maar duurder, kranten produceren meer artikelen en zijn goedkoper.’

De grens van een miljoen
‘We zijn een aanvulling. Als ik met uitgevers discussie heb probeer ik uit te leggen dat Blendle de Ako of Bruna van de digitale wereld is. Wij zijn er voor zwevende kiezers, die geen abonnement willen.’ Inmiddels schrijft Blendle Nederland met 1 miljoen gebruikers, zwarte cijfers. De operatie in Duitsland en de VS is nog lang niet zover. ‘In Nederland doen we niet aan betaalde marketing, het moet organisch groeien en dat is in het buitenland veel lastiger. Maar je kunt wel zeggen dat we in Nederland een marketingsucces zijn.’

Over hun Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines zegt hij: ‘Alexander en ik zijn van oorsprong journalisten, we kennen de Mercur en vinden het een prestigieuze prijs. Voor ons is het een belangrijke waardering dat we met een nieuw initiatief de journalistiek juist ondersteunen.’

❛We hebben altijd geroepen dat we onze generatie weer aan de praat krijgen. De opgegeven groep 28-35 is nu de belangrijkste klant. Hoe leuk kan goede journalistiek zijn!❜

Marten Blankesteijn Blendle

 

TERUG