2018 – Flow

Flow worldwide

Wereldwijd gaan er dagelijks meer dan 7.000 Flow-producten over de toonbank. Flow verschijnt in 39 landen, in vier talen en in vele vormen on- en offline. Tien jaar geleden in Hoofddorp bedacht door Irene Smit en Astrid van der Hulst, die nog altijd Flow zíjn en máken. De Mercur d’Or/LOF-prijs 2018 kan niet beter terechtkomen.

De felbegeerde Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines wordt sinds 2000 uitgereikt en is een samenwerking van de Magazine Media Associatie (MMA) en het Lucas-Ooms Fonds. Je kunt er niet voor inzenden, de jury draagt namen voor en moet het unaniem eens zijn over de keuze voor de winnaar. Met deze oeuvreprijs wordt een persoon of een magazinemerk geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt. Dit jaar kwamen er bij de jury flink wat namen op tafel, maar als je het hebt over een uitzonderlijke prestatie, die zelfs ver over de Nederlandse grens reikt, heb je het natuurlijk over Flow. Met Flow noem je dan in één adem Astrid van der Hulst en Irene Smit, de bedenkers en creative directors van dit wereldmerk. Deze Mercur is niet de eerste: vlak na de start kreeg Flow de Mercur Lancering van het Jaar (2009) en vijf jaar later, in 2014, was Flow Magazine van het Jaar. Nominaties waren er nog vaker, waaronder dit jaar: voor Hoofdredacteur en Magazinemerk van het Jaar.

Vertrouwen van de directie
Terug naar 2008. Irene en Astrid hadden bij de directie van Sanoma Media een overtuigend verhaal gehouden over hun idee voor een totaal nieuwe formule, het blad dat ze zelf zo misten. Toen het idee uitgewerkt als eerste editie op tafel lag, begrepen de heren er niets van, maar ze schonken toch hun vertrouwen en Flow kwam er! Het leek in niets op een bestaand blad. Speels vormgegeven met veel beeld en illustraties op wel negen soorten papier en met nauwelijks tekst. Het sloeg meteen aan. En zoals inmiddels bekend, stopte het succes niet bij de Nederlandse grens, maar kwam er vraag naar een Engelse editie vanuit de hele wereld. Die kwam er, net als boeken, specials, stationery, een webshop – en volgend jaar zelfs Flow Reizen!

De liefde voor papier en de aandacht voor details doorgevoerd op elke pagina en in elk product.

Paper Lovers van Japan tot Alaska
De boodschap van Flow (een pleidooi voor langzamer en met meer aandacht leven) raakt en vervult wereldwijd een behoefte. De fanbase zit vooral in de VS, de UK en Australië. Op de Amerikaanse markt zijn in korte tijd zelfs al twee heuse bestsellers verschenen (A book that takes its time en 50 Ways to draw your beautiful, ordinary life). Momenteel werken Flow en partneruitgeverij Workman Publishing alweer aan boeken, kalenders en stationery voor 2020. Het unieke Book for Paper Lovers (300 pagina’s paper goodies en bijna geen tekst) blijft Flow’s wereldwijde topper: het ligt van Japan tot Alaska in de winkels en de verkoop ervan gaat elk jaar omhoog.

De copycats zijn inmiddels talrijk, toch lukt het niemand het succes van Flow te evenaren of er zelfs maar bij in de buurt te komen. De (Engelstalige) internationale editie maakt het team in Nederland zelf, bij de Duitse en Franse licentie zijn Astrid en Irene ook nauw betrokken.

De Flow-community bestaat uit papierliefhebbers, maar de lezer weet Flow ook te vinden op sociale media en de Flow-website (Nederlands- en Engelstalig, met webshop). Daarbij is Instagram voor Flow het dagelijkse communicatiekanaal: direct contact en interactie met lezers wereldwijd, met rond de 240.000 volgers. Volgens de MMA staat Flow als online magazinemerk in Nederland op de vijfde plek in de social media-monitor.

Signeersessies in New York
Middenin dat succes viert Flow dit jaar het tienjarig jubileum met de grote vertraagcampagne (ook op sociale media), een jubileumboek en een superdik jubileumnummer. Met een trip naar New York deze zomer hebben Astrid en Irene de publiciteit in Amerika een boost gegeven. Als auteurs van alle boeken en producten die daar uitkomen, hielden ze signeersessies in boekwinkels en op de BookExpo. Daarnaast gaven ze interviews aan Amerikaanse media, influencers en bloggers. De twee maakten dit jaar een serie vlogs rond tiny houses, schreven blogs over ‘ontspullen’ en mindfulness, vulden zelf het Instagram-account van Flow, werkten mee aan een serie van NPO Radio 4 en waren van tijd tot tijd te gast in televisie- en radioprogramma’s.

Door innovatie in print, internationale expansie en een groeiende e-commerce business blijft Flow een sterk merk en een paradepaardje voor Sanoma Media. Ook de Mercurs-jury behoort tot de fanbase! Flow heeft het begrip ‘magazine’ een nieuwe betekenis gegeven. Met print nog wel, in een tijd waarin het geloof in papieren magazines afnam. Van een experiment groeide Flow in tien jaar tijd uit tot een internationaal succesvol mediamerk. De Mercur d’Or/LOF-prijs is daarom een zeer welverdiend cadeau voor het jarige Flow!

TERUG