2002 – Libelle

‘Niets is zo Nederlands als Libelle’

Libelle, 68 jaar oud, gaat met de tijd mee. Het blad bracht als eerste vrouwentijdschrift een eigen site van grote omvang en lanceerde als eerste web tv. Er zijn verder line- en brandextensions, zoals de Libelle zomerweek, Libelle boeken etc.

Libelle ontvangt elke week 500 brieven, 900 e-mails en 500 telefoontjes. De betaalde oplage is 600.344* exemplaren.

De Mercur d’Or is de enige prijs waarvoor de hoofdjury zelf de vrijheid heeft om een keuzelijst samen te stellen. Criteria die deze hoofdjury hanteerde zijn betekenis voor het vak, betekenis voor de doelgroep, maatschappelijke betekenis en oorspronkelijkheid.

Vernieuwing is het credo voor Libelle, dat in essentie gaat over het vertrouwde.

In de voordrachten gaat de meeste voorkeur uit naar twee tijdschriften. Daarop trekken twee leden van de jury zich terug. De een is hoofdredacteur van het vrouwenblad dat hoge ogen gooit, de ander zwaaide er ooit de scepter. Om de schijn van partijdigheid te vermijden, treden ze beide na overleg terug.

Dat vrouwenblad, Libelle, eindigt als winnaar. Het blad weet generaties vrouwen aan zich te binden en laveert al bijna zeven decennia bijzonder knap door de tijdgeest. Het heeft zaken als het gebruik van de pil op de agenda gezet. Niets is zo Nederlands als Libelle en toch is de formule uniek. Zo is Libelle een voorloper als het gaat om nieuwe stappen in een veranderende lezersmarkt. Met Libelle WebTV, de zomerweken, line- en brandextensions zoals boeken, agenda’s en kalenders probeert ze de band met lezers te verstevigen en nieuwe markten aan te boren. Vernieuwing is het credo voor Libelle, dat in essentie gaat over het vertrouwde. Daarmee blijft het blad dicht bij de lezers. Dat was vroeger zo en dat is nu nog zo.

*HOI cijfers tweede kwartaal 2002

 

TERUG