2013 – Arendo Joustra

Mister Elsevier: Arendo Joustra

Hij vierde zijn 12,5 jarig jubileum als hoofdredacteur van Elsevier in stilte, maar daaraan maakt de jury met klaroengeschal een vrolijk einde, want Arendo Joustra ontvangt de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines. De jury maakt een diepe buiging voor zijn creatieve en commerciële talenten en was unaniem van oordeel dat Mister Elsevier deze oeuvre-prijs juist nu toekomt.

In een tijd waarin de ‘soundbitejournalistiek’ aan een onstuitbare opmars bezig is, blijft de behoefte aan verdieping en duiding van politiek, economisch en maatschappelijk nieuws van groot belang. Het feit alleen al dat Arendo Joustra week in, week uit een kwalitatief hoogwaardig journalistiek toptijdschrift aflevert, zegt veel over zijn niet-aflatende ambitie. Sinds zijn aantreden in 2000 combineert hij het creatieve deel van zijn hoofdredactionele functie met een scherp commercieel inzicht. De door Joustra georganiseerde volledig uitverkochte H.J. Schoo-lezing van minister-president Mark Rutte is een chique eerbetoon aan zijn voorganger bij Elsevier, maar ook lucratief én een sterk staaltje free publicity. Goed voor het imago.

Boegbeeld
Zo drukt de hoofdredacteur van Elsevier niet alleen inhoudelijk zijn stempel op het opinieweekblad, maar is hij het gezicht en boegbeeld van het multimediamerk. Dat hoort tegenwoordig ook bij modern hoofdredacteurschap. Achter de schermen inspireert hij het eigen team, terwijl hij op het tv-scherm – of elders in de media – als het visitekaartje van Elsevier kijkers, luisteraars en (potentiële) lezers op zijn tegendraadse opinie trakteert.

Joustra heeft verstand van zaken, loopt niet met de meute mee en heeft humor. Zakelijk kent Arendo Joustra het klappen van de zweep. De succesvolle website is intussen ook een verkoopkanaal van eigen (print)producten. Joustra initieerde speciale edities (Elsevier STIJL), biografiemagazines (Elsevier Ter Herinnering) en boekenreeksen die extra inkomsten genereren. Ook Elsevier Events komt uit zijn koker. Daarnaast lanceerde hij in 2013 een glossy maandblad: JUIST.

Arendo Joustra, zelf fervent twitteraar, speelt in op andere platformen – alle uitgaven zijn ook op iPad of Android beschikbaar – zodat Elsevier relevant is en blijft onder een jonge(re) doelgroep. Joustra ziet digitale media niet als bedreiging, maar als kans en verdienmodel.

Still going strong
Precies in het jaar dat hij aantrad als hoofdredacteur (2000) veroverde Elsevier de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines. Hoe symbolisch is het dat ruim een decennium later uitgerekend Arendo Joustra deze prijs persoonlijk in ontvangst mag nemen. Dat zegt veel over zijn rol, zijn geestdrift en zijn kwaliteiten. Arendo Joustra excelleert bij Elsevier. Zeker in 2013 heeft hij grote stappen gezet om het gezaghebbende magazine en multimediamerk op te frissen, te verjongen en klaar te stomen voor de (digitale) toekomst.

Joustra inspireert, informeert en innoveert. Hij is de verpersoonlijking van Elsevier. Deze oeuvreprijs is een welverdiende schouderklop, maar ook een aanmoediging om vol elan door te pakken met het ijzersterke mediamerk Elsevier.

 

 

 

TERUG