2011 – Franska Stuy

Miss Libelle: Franska Stuy

Franska Stuy eet en drinkt Libelle. Ze heeft haar ziel en zaligheid verkocht aan ‘haar’ tijdschrift en is al ruim twaalf jaar hoofdredacteur van het grootste wekelijkse betaalde vrouwenmagazine. Het succes verversen, levend houden en uitbouwen is een kunst die Franska Stuy als geen ander verstaat. Ze is de verpersoonlijking van het Libelle-gevoel. Nadat ze in 2009 tot Mercur hoofdredacteur van het jaar werd gekroond, komt deze oeuvreprijs haar volledig toe. Franska Stuy, Miss Libelle, verdient de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines 2011.

Franska is 24/7 bezig met Libelle. Met de speciale mode-, groen- en woonnummers, de bookazines, de Libellekrant, specials, het Libelle Nieuwscafé, de Libelle Academy, Libelle op televisie of de Libelle Zomerweek. Allemaal met succes!

Ook tegen verzoeken vanuit de uitgeverij om eens met een ander tijdschrift mee te kijken, een kop koffie te drinken met een hoofdredacteur, te brainstormen over een crossmediaal concept of ferme uitspraken in een leuk klein boekje, zegt ze nooit nee. Intussen coacht ze mensen op de redactie. Onder Franska’s vleugels zijn al veel chefs en hoofdredacteuren voortgekomen. Hoe doet ze dat toch al meer dan twaalf jaar en altijd op zo’n hoog niveau? Zelf zal Franska zeggen: “Ik doe maar wat… ik weet het ook niet hoor.” Want bescheiden is ze zeker. Maar ze stapt wel om 6 uur ’s morgens ver in het zuiden in de auto naar Hoofddorp. Eenmaal op weg naar de redactie gaan de eerste sms’en eruit: naar de artdirector, adjunct, naar marketing, directie of uitgever. Ze spuit nieuwe ideeën, doet voorstellen, stelt vragen, deelt complimenten uit, maar levert ook inhoudelijke kritiek en neemt beslissingen.

Een party voor de redactie betekent straks ook een feestje voor de lezers
Franska kan goed delegeren, dat wel, maar… graag met het resultaat dat zij wil. Eigenlijk doet ze de echt leuke dingen liever zelf. Zoals een feestje maken van de planningsmiddag voor de redactie. 26 nummers Libelle planning met inspirerend sfeerbeeld en bijbehorend opzwepend muziekje, door Franska uitgezocht tot diep in de nacht ervoor. En ze zingt ze ook nog alle 26 mee. Een party voor de redactie betekent straks ook een feestje voor de lezers. De talentvolle bladenmaker daagt haar omgeving dagelijks uit. Ze inspireert, is creatief en oorspronkelijk. Franska wil het graag gezellig maken. Ze is energiek, geestig, bevlogen en geïnteresseerd, maar ook een beetje gek. Franska kan niet zo goed luisteren, ze heeft een vreselijke hekel aan regeltjes en invulformulieren. Ze is scherp en kritisch, maar altijd met een verontschuldigend gezicht (Ja sorry hoor…).

En ze weet alles over trends en lifestyle, ze weet wat lezers willen, waar ze van houden, hoe ze leven. Franska Stuy koppelt visie aan vernieuwing. Het mediamerk Libelle is met alle extensies evenementen en multimediale varianten sterker dan ooit. Bij Franska stroomt Libellebloed door haar aderen! Ze denkt met haar gevoel, haar intuïtie, dat is haar geheim. Daarom is Libelle niet alleen een merk, maar vooral een gevoel dat heel Nederland (her)kent. De Mercur d’Or/LOF-Prijs komt Franska Stuy dubbel en dwars toe.

TERUG