© Martin Dijkstra
2019 – Jaap Biemans
Ambassadeur van de goede smaak
De Mercurs-jury van 2019 was het er snel en unaniem over eens wie de felbegeerde oeuvreprijs zou krijgen: Jaap Biemans, alias Coverjunkie, artdirector bij Volkskrant Magazine. Hij is een geweldige ambassadeur voor het vak: natuurlijk met zijn werk voor het weekendmagazine, maar daarnaast doet hij alles om talenten te ontdekken en een kans te geven en samen te werken met andere creatieven. Bovendien is zijn platform Coverjunkie.com een onuitputtelijke inspiratiebron.
De liefhebber, de junk, de ambassadeur en de vakman
De junk
Hij is een junk. Hij moet. Iedere dag. Het is een verslaving. Typografie, beeld, fotografie, idee en vlakverdeling. Rubrieken, reportages, ritme. Nieuwe ontwikkelingen en richtingen. Magazines, dagbladen, posters. Biemans ziet alles. En toetst daaraan al zijn ideeën. En het is niet snel goed genoeg. Wie Jaap heeft meegemaakt, kent ook de twijfelaar Biemans. Voor je het weet maakt hij meerdere voorstellen. In die weelde wentelt hij zich en zoekt hij steun, argumenten en meningen om uiteindelijk het finale design te maken.
De liefhebber
Het is de liefhebber aan het werk. Het maakt hem tot een geweldige art director en een stille kracht die nog steeds idolen koestert en als een klein jongetje aan de lippen van held Wim Crouwel kan hangen. Hoe mooi was het dat Biemans in 2018 van PostNL de opdracht kreeg om een postzegelvel te ontwerpen voor het Rijksmuseum van Oudheden. De postzegel, de hoogste onderscheiding voor een ontwerper. Op klein formaat een wereld scheppen of een beeldtaal, Wim Crouwel kon het. Jaap Biemans kan het ook.
De ambassadeur
De liefhebber in hem zorgt er ook voor dat hij altijd samenwerkt met de besten, dat hij talent ontdekt en begeleidt en dat hij is uitgegroeid tot een ambassadeur voor het vak. Zijn verslaving heeft eraan bijgedragen. Omdat hij vrijwel alles ziet en verzamelt, nationaal en internationaal, begon hij bijna tien jaar geleden Coverjunkie. Een platform dat dagelijks shout-outs geeft aan ‘magazine covers that smack you in the face or you wanna lick.’ Het is uitgegroeid tot hét internationale digitale platform voor het beste design in magazinecovers, een ontmoetingsplek waar het beste van het beste internationale design wordt gevierd. Op Instagram, op de website, maar ook in een prachtig magazine met 300 covers dat hij een jaar na de lancering uitgaf. Zo is Jaap Biemans een ambassadeur geworden die net zo makkelijk samenwerkt met de ADCN als met de grote magazine-art directors van deze wereld, van George Lois (Esquire jaren ’60), Milton Glaser en David Carson tot de huidige creative directors van de New York Times en Time Magazine – om er maar een paar te noemen. Aan zo’n ambassadeur reikt het Lucas-Ooms Fonds (LOF) graag de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines uit.
De vakman
En toch is Jaap Biemans nog steeds gewoon een vakman. Een jongen die bij Intermediair al meteen liet zien dat hij het verschil wilde maken. Daar begon de zegetocht: Best cover BiZZ-categorie en Best cover of the Year overall-categorie. De prijzenregen is daarna nooit meer opgehouden: de Mercur Cover van het Jaar 2018 diverse ADCN Lampen voor beste magazine design, talloze D&AD awards en Merit Awards. Met de prijzenkast van Raymond van Barneveld en de onbevangenheid van Frenkie de Jong werkt Biemans elke week aan het magazine van de Volkskrant alsof het z’n eerste is. Hoeveel kopers en abonnees nemen op zaterdag eerst het magazine ter hand om te kijken wat Biemans bedacht heeft?
Zo maakt de vakman van het wekelijkse magazine een speciale uitgave. Nooit gemakzuchtig onder het mom ‘de lezer wil dit’. Het gaat hem niet om wat de lezer wil, maar om wat de lezer verdient. Voor het designnummer in 2018 zocht hij samenwerking met de ADCN om verschillende covers over creativiteit te laten ontwerpen. Toen het er vier waren, was hij zo enthousiast dat het er tien werden. Van onder meer David Carson, Erik Kessels, George Lois en – natuurlijk – van de toen 89-jarige Wim Crouwel.
Maar grote namen zijn geen vereiste voor groots werk. Kijk tot slot nog eens naar Coverjunkie.com. In wezen een portfoliowebsite zoals alle portfoliowebsites. Tot je aan het einde van een scroll ineens stuit op een heerlijke animatie. Heeft-ie er alweer iets bijzonders van gemaakt.
TERUG