© Marc de Groot
2015 – Jildou van der Bijl
Jildou, omdat het Jildou is
Met de oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines wordt een magazine of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt. Het ontvangen van deze oeuvreprijs is niet gekoppeld aan een jubileum en betekent zeker niet dat je al klaar bent. Alsjeblieft niet. Want de prijs gaat dit jaar naar Jildou van der Bijl, creatief directeur van Mood for Magazines.
De juryleden struikelden bijna over elkaars loftuitingen in de richting van Jildou van der Bijl. Let wel: Jildou omdat het Jildou is, los van LINDA. Dus eigenlijk: JILDOU. Ze is voortdurend vernieuwend bezig en loopt in alles voorop, of het nu gaat om online, tv, specials… Ze zoekt voortdurend het randje op, balanceert op de lijntjes en stapt er soms bewust overheen, wellicht een erfenis van haar Nieuwe Revu-tijd. Steeds legt ze de lat een stukje hoger, om het spannend te houden. De makkelijkste oplossing is niet de beste. En dat weet ze feilloos te combineren met haar drang om alles onder controle te houden. Ze weet precies wat in LINDA. past en wat niet. Jildou blijft zichzelf, in een wereld waarin je zó ‘verlinda’t’. Ze blijft nuchter en zichzelf relativeren; de successen deelt ze met haar team, daar word je groter van als mens. Ze staat voor het merk en haar mensen, toont ruggengraat en is niet bang haar mond open te trekken. Ze blijft kritisch, laat een tegenstem horen en houdt vanuit haar vesting in Naarden invloeden van buitenaf weg. In een tijd waarin analytics bijna heilig zijn verklaard, blijft deze vakvrouw dicht bij zichzelf en vertrouwen op haar intuïtie. Ze heeft een hekel aan onderzoek; ze doet ’t gewoon en zéker als iedereen zegt dat iets niet werkt.
Wat de jury bijzonder waardeert is dat Jildou met grote regelmaat congressen en seminars toespreekt, op uitnodigingen zegt ze nooit nee en daarmee is deze professional, naast haar werk, ook een grote inspiratiebron voor het vak.
TERUG