2003 – Rob van Vuure

‘Als van Vuure iets nieuws ontwikkelt, doet iedereen hem na’

Rob van Vuure (1945) is al twintig jaar hoofdredacteur bij Sanoma Uitgevers. Eerst van Libelle, daarna van Margriet, Avenue, Viva, Panorama, Playboy, Midi en Flair. Van Vuure is nu creatief directeur van Sanoma Uitgevers. Hij is ook auteur van boeken voor bladenmakers zoals ‘De arrogantie van het buikgevoel’ en ‘Rotondevrouwen en padvindermannen’. En de onbetwiste winnaar van de oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines 2003.

Rob van Vuure heeft een grote naam in de Nederlandse tijdschriftenwereld. Hij heeft de ‘gewone’ man en vrouw een duidelijk gezicht gegeven. Van Vuure stond aan de basis van een nieuwe school in bladenmaken. Zijn stijl is onmiskenbaar en niet alleen voor Sanoma Uitgevers tot de huisstijl uitgegroeid. Veel uitgeverijen volgden zijn visie, soms tot op het vermoeiende toe. Want als Van Vuure iets nieuws ontwikkelt. Doet iedereen hem na.

Neem bijvoorbeeld het gebruik van cijfers. ‘De 25 beste budgettips’, ’16 keer sneller en gezonder koken’: een van de legendarische voorbeelden waarmee de stijl van Van Vuure de algemene norm is geworden. Als leermeester van het buikgevoel heeft hij bewezen dat lezers- of marktonderzoek niet per se noodzakelijk is.

Rob van Vuure was betrokken bij titels als Libelle, Margriet, Avenue, Viva, Panorama en Playboy. Hij heeft ook Flair onder handen genomen. Hij maakte de diverse doelgroepen hongerig naar variaties, maar schroomde het hergebruik van geprezen rubrieken niet.

Zijn boeken behoren tot de verplichte literatuur bij verschillende opleidingen. Met een kanttekening: er bestaat geen opleiding die de impact van bladenmaken weet te realiseren, zoals Van Vuure dat heeft bewerkstelligd.

TERUG