2001 – Rupert van Woerkom

Waar Rupert van Woerkom is, gebeurt iets met tijdschriften

Rupert van Woerkom is creative director sinds het midden van de jaren negentig, nadat de Bonaventura (Elsevier) publiekstijdschriften door de Telegraaf Tijdschriften Groep waren aangekocht. In deze functie is hij onder meer verantwoordelijk voor de lanceringen en restyling van de bladen die bestemd zijn voor zeer uiteenlopende doelgroepen (vrouwen-, mannen-, interieur- en entertainmenttijdschriften). Hierbij schuwt hij het commerciële traject in het geheel niet. Van Woerkom heeft ook de succesvolle lancering van Residence in Zweden op zijn naam staan. Na één jaar werd de Zweedse Residence al uitgeroepen tot ‘Tijdschrift van het Jaar’. Bij Bonaventura was Van Woerkom hoofdredacteur van Elegance en Residence.

In 2000 werd de Mercur d’Or voor de eerste maal uitgereikt. De eer viel toen te beurt aan het opinieweekblad Elsevier. Ook dit jaar besloot de hoofdjury van de Mercurs een Mercur d’Or toe te kennen, maar nu aan een persoon. De keuze viel op Rupert van Woerkom. Bladenmaker bij uitstek. De jury heeft de Mercur d’Or aan hem toegekend omdat hij al jaren alleen maar in tijdschriftenconcepten lijkt te denken – hij heeft het altijd over bladen. Waar Rupert van Woerkom is, gebeurt iets met tijdschriften, was dan ook de opmerking.

Van Woerkom is altijd hongerig op zoek naar vernieuwing en inspiratie. Daarbij geeft hij volgens de jury talenten graag de kans en is hij ook bereid zijn nek uit te steken.

Rupert van Woerkom heeft in zijn lange carrière getoond dat hij een brede kijk heeft op het tijdschriftenmaken en daarbij zeker niet omwille van het marktaandeel alleen maar de gebaande paden volgt.

Zijn pure tijdschriftenhartstocht heeft hij inmiddels in verschillende segmenten bewezen, waarmee hij als bladenmaker ‘pur sang’ een imposant oeuvre heeft opgebouwd. Met zijn creativiteit, gekoppeld aan zijn veelzijdigheid, heeft Van Woerkom bij de Telegraaf Tijdschriften Groep bladen als Elegance en Residence onder zijn hoede gehad. Afgelopen jaar ontwikkelde hij Starstyle en zorgde hij voor de herlancering van Voetbal Magazine, dat meteen de oplage zag verdrievoudigen.

Recentelijk was hij (opnieuw) betrokken bij MAN, waar meteen weer de hand van Van Woerkom te zien was in een bijdrage als ‘100 inspiring people’. In zijn oorspronkelijkheid lijkt hij iemand die alles kan. Rupert van Woerkom is een creatieve, soms bijna drammerige bladenmaker, die met zijn manier van werken wel altijd veel resultaat oogst. Kortom: ‘De creatieve gek van tijdschriftenland’.

TERUG